fredag 29 augusti 2008

Tupperware

Jag har varit på mitt livs första Tupperware-party för ett par dagar sedan.

Det var trevligt på alla sätt och vis, med tre småbarn varav den äldsta är fyra år tas alla chanser till avbrott från vardagen, även om det handlar om småburkar. Försäljaren för kvällen, vi kan kalla henne för Eva (eftersom det är det hon heter), inleder med att berätta att det här med Tupperware är hennes hobby och att hon verkligen gillar Tupperware. Okej, tänker jag, alla är vi olika men att ha plastburkar som hobby känns lite...märkligt...men jag har förstått att Tupperware har sina trogna fans.

Eva inleder sin presentation med att visa upp burkar: runda burkar, fyrkantiga burkar, burkar för frysen, burkar för skafferiet, platta burkar, stapelbara burkar, burkar med knappar, burkar utan knappar och så vidare i det oändliga. För en burknovis som jag, som brukar återanvända gamla glassbyttor, känns burkar med knappar på, som man antingen ska trycka på, eller inte, beroende på vilken grönsak man har i den, alldeles för avancerat.

Jag lyssnar ändå förstrött medan jag bläddrar i katalogen och trillar nästan av soffan när jag ser priserna - 189 :- för en (1!) 3-liters burk som man kan ha i frysen! Försöker hitta den minsta burken de har, jag vill ju inte framstå som snål och oartig men 189:- känns lite väl saftigt på en studentbudget. Hittar till slut en skål som jag ska baka bröd i och hoppas att jag kan tjäna in summan på ett par år eller så.

I katalogen lobbas det även för att vi som är gäster ska bli Tupperware-representanter och få en extrainkomst på 3600 kronor i månaden. Det låter ju bra men kikar man vidare på deras räkneexempel förutsätts det att man arbetar två kvällar i veckan och säljer för 2600:- i genomsnitt per kväll. 450 spänn, innan skatt, per kväll?!

Inte undra på att Eva kallar det för sin hobby. Men det är klart - om man är en duktig säljare kan man alltid kvalificera sig för att få köra en Tupperware-bil... 3600 kronor i månaden på två kvällar i veckan och chans att få köra en plastbil??!! Vilken fullkomligt briljant affärsidé, sälja plastburkar till hutlösa priser av underbetalda kvinnor som ser det som sin hobby!

Jag vill inte köpa Tupperware-burkar, jag vill köpa Tupperware-aktier!

(Det här inlägget fanns tidigare i min gamla blogg)

Inga kommentarer: