onsdag 3 september 2008

Glömde du kondomen mamma?

Barn verkar av naturen vara frågvisa och mina är definitivt inga undantag. Dessutom har jag, i min enfald, uppmuntrat Selma att fråga om saker hon undrar över. Det kan vara saker som kompisar har sagt och som verkar underliga (som att det finns troll i skogen som äter barn, eller att tomten bor på månen) och ibland så undrar hon bara vad jag läser i DN.

Tomten på månen var visst Pelle ansvarig för och de barnätande trollen var det en dagiskompis som hade informerat henne om.

Skyltläsning är just nu en annan sport hon ägnar sig åt, eller ska jag kanske säga skyltpekning à la "Vad står det där, mamma? Där då, vad står det där? Och den då? Den? Den? Den? Den?" och så vidare. Alla skyltar och reklamtexter studeras noga och en dag på pendeltåget börjar hon plötsligt att fnissa när hon får se den här skylten:





- Mamma, ser du? viskar hon lite förläget. De är nakenfisar...!

Människorna omkring oss på tåget drar lite på smilbanden åt hennes kommentar, någon skrattar till lite, bara för att sedan snabbt gömma sig bakom dagens Metro.


- Ja, jag ser. Tokigt va? säger jag och leker bra, pedagogisk, mamma.

- Jaaa, säger hon dröjande. Vilken tycker du är finast?

- L:et var ganska fint, tycker inte du det?

- Mm, håller hon med och fortsätter sedan:

- Mamma, vad står det på skylten?

Folk drar nu ännu mer på smilbanden och bakom Metron frustar det till ordentligt, så jag skickar en dödsblick åt det hållet.

- Hrm. Jag harklar mig och försöker komma på något smart att säga men kommer inte på något så jag kör med sanningen för en gångs skull.

- Glömde du kondomen i somras? säger jag och låtsas som att det regnar samtidigt som jag ber en liten bön om att det inte skall komma några följdfrågor.

Gud hör bön, verkar det som för hon blir tyst en stund, så jag pustar ut. Selma tittar ut genom fönstret och smakar på meningen "glömde du kåmmdåmmen, kååmdåååååmen, kandåmen i somras". Hon fortsaätter att sitta tyst en bra stund och utbrister sedan högt så att ingen på tåget kan undgå att höra:

- Glömde du kondomen i somras, mamma?

Inga kommentarer: