tisdag 11 november 2008

Mattegeni

Jag tycker själv, i all ödmjukhet så klart, att jag är väldigt, väldigt bra på väldigt mycket. Hushållsarbete och matematik hör inte till den kategorin däremot. Så när jag fick reda på att jag var tvungen att göra ett matte-test för att kunna komma in på en utbildning jag sökt var paniken nära.


Men jag är ju snabbtänkt så jag tog snabbt tunnelbanan till, den numera före detta, Lärarhögskolans bibliotek. Där finns nämligen alla kursböcker man kan tänkas behöva i alla ämnen och i alla stadier.


Jag började att bläddra i Mattestegen, matteböcker från förskoleklass upp till trean men det var faktiskt för lätt. Som tur var. Vid nians matteböcker började dock problemen. Jag kan inte räkna ut 347 delat i 9 med enbart huvudräkning. Ingen aning om hur man gör. Jag har ett vagt minne om att man skulle använda någon form av stol i alla fall så jag tar tillbaka Mattestegen för trean men de höll inte på med stolar i den.


Svärmor upplyste mig senare om att man tydligen håller på med något som kallas "kort division" vilket bygger på mycket huvudräkning. Det är just huvud-delen som är problemet för mig. Jag har inte räknat huvudräkning sedan...ja typ aldrig.

Envis som jag är hittade jag till slut tre matteböcker för vuxna, Räkna med Vux, och där fanns liggande stolen med. Ha! Man fååååår använda liggande stolen!




Efter en snabb genomgång har jag nu lärt mig: liggande stolen, bråkräkning, procenträkning av stora tal (86,7 % av 6 657 689) och annat man tydligen ska kunna som allmänbildad vuxen.


Jag har också lärt mig att jag inte alls kan femmans gångertabell. Det tog mig två dagar att upptäcka att det blev fel i ett tal eftersom jag envisades med att 5*7 är 42. Det är det inte alls utan 35. Jag har också lärt mig att 5+7 är 12 och inget annat. 6+7 är 13. Det vet jag också nu.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Matte kräver lite uppfriskning bara, sen går det som en dans skall du se :) Har kollat igenom din blogg och när det gäller finlandsfärjor: Amen, sister.

Keep up the good work!

Anonym sa...

Kikar in & säger Hej :-). Vilken underbar blogg du har... den har verkligen gett mig ett antal glada skratt denna morgon :-)

Kommer att kika in här fler gånger *lägger till i "Mina favoriter"*
Kram kram

Anonym sa...

Bättre sent än aldrig... =)