söndag 9 november 2008

Skönt att se

att ni känner er säkr på er upplevda könsidentitet! Nu i efterhand funderar jag på om jag kanske trots allt borde ha svarat "Annan" på Stockholms universitets fråga om min upplevda könsidentitet.

Just nu känner jag inte att jag riktigt har en identitet utifrån mitt kön. Först var jag barn, sedan flicka sedan obstinat tonårstjej och vips så var jag mamma, tvåbarnsmamma, trebarnsmamma och till sist kommando-mamma (man blir lätt det...).

I och med den sista metamorfosen tror jag faktiskt att min könsidentitet försvann. Min identitet just nu baseras enbart på vems mamma jag är.

- Ja, hej. Är det dagis? Det är Sandra, Selmas mamma här. Selma är sjuk idag ...

Eller:

- Ja, hej, är det Vårdcentralen? Det är Sandra, Gustavs mamma här. Han har haft feber...

Och så vidare...

Jag är inte en kvinna eller man. Jag är en kommando-mamma. Jag borde ha valt Annan. Fan. Undrar om man får ändra sig?

3 kommentarer:

dynamit sa...

Jag uppfattar nog min känsidentitet som annan också. Även fast jag inte har barn.

Jag är helt enkelt inte som andra kvinnor, eller män för den delen.

Chrissan sa...

Ja...identiteten suddades liksom ut när man fick barn...och integriteten för den delen med. För att inte tala om intemiteten med maken...;)

Trileia sa...

Ring och fråga. Om du får byta könsidentitet asså.