måndag 10 november 2008

Nu lackar det mot jul

Selmas önskelista förra året bestod av

1) Socker

2) Biff

I år önskar hon sig ett marsvin men jag försökte lite fint påpeka att det kanske inte är så lämpligt eftersom vi redan har en katt. En mycket trött katt förvisso men dock ett rovdjur i miniformat. "Jamen, marsvinet bor ju i en bur" invände Selma.

- Jo men tror du inte att marsvinet skulle bli väldigt rädd om Morris stod utanför buren och ville äta upp marsvinet?

- Men då kan vi ha buren högst upp på en bokhylla! sade den lilla optimisten.

- Men då ser du ju inte marsvinet. Det är väl inget roligt? Och sedan lever inte marsvin så länge heller... sade jag samtidigt som jag plötsligt kom ihåg att Selma just nu är inne i en rätt känslig ålder vad gäller döden och farliga sjukdomar. Hon är just nu mycket, mycket orolig för rökningens skadeverkningar på mina och Pelles lungor. Att ingen av oss röker spelar tydligen ingen roll.

- Men det gör inget om marsvinet dör! Då kan jag hålla den i famnen och gosa med den...utan att den river mig!

Så Selmas önskelista för julen 2008 ser just nu ut så här:

1) I stycke dött marsvin.

2) Bindeez. Bindeez, för er som inte har koll på de rosa sidorna i leksakskatalogerna, är pärlor som klistras ihop så fårt de kommer i kontakt med vatten. Det vill säga pärlor som Gustav kommer att försöka äta, få i halsen och sedan kvävas av. Ett rent mordvapen med andra ord.

Det är troligare att hon får ett dött marsvin i julklapp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha! Det slår banne mig Samuels önskelista som just nu innefattar allt han ser när vi handlar på Coop (en deodorant, filmjölk, step up bräda, kattmat osv).