torsdag 13 augusti 2009

Jag har fått mejl

Blocket-galningar har man ju hört talas om - och råkat ut för. När jag sålde mina Boob-tröjor (amningströjor) ringde en mycket sugen man och undrade om han kunde ha XL. "Sure", svarade jag.

Kurslitteratur brukar däremot vara en enklare affär. Annons på nätet, snabb kontakt och snabb överlämning. Tack och hej och ha det så kul typ. Men, i dag fick jag ett mejl.

"Hej Sandra!

Mitt namn är *** ***, och jag är en av de tusentals nya studenterna som skall börja under höstterminen. Jag kommer att studera på Örebro Universitet, och jag kommer ägna mina framtida år på juridikprogrammet. Jag ser väldigt mycket fram emot det, och jag hoppas att det ska bli lika kul som jag har föreställt mig. Men ingen kan påbörja sina studier utan kurslitteratur. Som du kanske hör på namnet av mitt program kommer jag ägna mycket tid åt lagar. Och av just den anledningen är jag i stort behov av att få köpa din bok. Jag såg nämligen din annons på lycknis.se, och undrar om erbjudandet om boken "civilrätt" fortfarande finns? Jag hoppas att jag får möjligheten att köpa din bok.

MVH *** ***"

Nej, det kommer du inte att få.

Men du ska få ett litet råd i juridikens anda - alldeles gratis. Det finns lagar, regler och sedan finns det även oskrivna regler. En oskriven regel säger att det bara är galna människor som berättar så här mycket i ett mejl för att få köpa en sketen kursbok.

Jag är lite rädd för galna människor och därför får du inte köpa min bok.

11 kommentarer:

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

"Jag är lite rädd för galna människor..."

Jag är lite galen ibland. Hoppas att du inte är rädd för mig!? Jag lovar att jag inte vill ligga med dig iallafall!

Jenny sa...

Åh, herregud! Den här människan kommer inte att få det lätt i skolan. Herregud! Bra att inte sälja till den tror jag. Vi vill ju inte att du ska bli mördad/ få nya kompisar.

Jenny sa...

Jag är rädd för dig, Magda. Du skrev nåt om menskopp och återvinningsbara "vad-det-nu-var" i min blogg förut. Du skrämmer mig.

Anonym sa...

flygvärdinnan: jag har inte skaffat menskoppen ännu; så vi kan vara kompisar ett tag till; ok?

magda

Helena m. 4 sa...

Fru Kaos-Anna hade nåt' inklägg om menskoppar (eller var det menssvampar, minns inte riktigt) i sin blogg för säkert hundra år sen - kul var det att läsa men jag fortsätter nog att vara skeptisk till annat än cylinderformad bomull.

Jag skaffade mig en PT sa...

Jag har en menskopp. Hade behövt en menshink.

Jenny sa...

Dr Jekyll and Mr Hyde. Det är du det. Hur kan man å ena sidan vara så jävla rolig att man vill köpa hem dig och bara ha dig här och i nästa så äcklig? Sluta med era koppar och hinkar. Ni är så jävla ociviliserade! Snuskigt.

Helena m. 4 sa...

På'na' bara Flygis ...
"Menshink" - herregud -
(skrattar så jag snart ramlar av stolen)

Jag skaffade mig en PT sa...

Blir en menskoppsblogg i kväll. Först ska jag överleva ett 6-årskalas på Barnens Djungel.

Sedan ska jag också blogga om när jag jagade dig med en räka. Det du Flygis.

Jenny sa...

Ok. Nu va:
A) Någon MK-blogg blir det INTE. Kolla, jag kan inte ens skriva ut ordet. Det är för äckligt. Du kommer förhoppningsvis att ha annat att göra. (Snälla jobbet, kalla inte ut mig på min stand-by, och ge mig kompdag imorgon, då ska K-Mum ut på äventyr i natten!)
B) Jag har aldrig blivit jagad av en räka. Det är för äckligt. Deras ögon ger mig rysningar.

Mina sa...

Åh, skönt att kommentatorsfältet kommit igång! :-D (hink, hehe)

Jag vill höra vad du skriver för motivering till att han inte får köpa din litteratur. Enligt mina principer så ska människor få igen en släng av sina obehagliga beteenden, och då lite överdrivet mycket. Så här skulle jag kanske skickat ett mms med en bild på er middagsmat, kanske disken efteråt, en liten historia om hur barnen har varit under dagen, att ni nu har ganska mycket i era liv, berätta om menskoppar och kanske ställa en rak fråga och be om hjälp om något? Gärna sexuella problem. Och sen avrunda med att han tyvärr inte kan köpa boken, för den är numer nedblodad.

Sen är han säkert botad! Och bota alla vill man (jag)!