fredag 29 augusti 2008

Kontaktannonser - Vad de säger och vad de egentligen menar

Jag älskar att läsa kontaktannonser. De är inte för att hålla koll på marknaden på något sätt, jag lever i ett rätt stabilt äktenskap där de största problemen just nu utgörs av toarullar som aldrig ligger där de ska - så då räknas man nog till de lyckligas skara.

Kontaktannonser läser jag istället för att jag gillar att fantisera om vilka de här personerna egentligen är - bakom annonsens klyschiga formuleringar. Dessutom får man en inblick i många människors livsöden - var det så här de hade trott att livet skulle se ut? Det finns mycket ensamhet i många annonser men också hopp - hoppet om att man, en dag, ska finna "den rätte" eller kanske "den rätta".

Gemensamt för kontaktannonser är dock att de inte alltid är vad de utger sig för att vara så här kommer en liten guide - "Kontaktannonser - Vad de säger och vad de egentligen menar"

I kategorin "Kvinna söker man" kan vi hitta följande exempel:

Jag är en attraktiv och glad kvinna, 40 år, bor i Täby, egen företagare. Söker attraktiv, positiv, generös och social man för seriöst förållande.Vad som egentligen menades:

Jag är en attraktiv (äter bara sallad - vilket gör mig jävligt grinig - men snygg!) och glad kvinna (skrattar gärna åt andra), 40 år (den biologiska klockan tickar snabbt), bor i Täby (arbetarklassen göre sig icke besvär), egen företagare (bossig bitch). Söker attraktiv (mina väninnor kommer att bedöma dig på en 10-gradig skala), positiv (jag lider nämligen av PMS), generös (mina pengar är mina pengar - dina pengar är mina pengar) och social man (du måste följa med till mina föräldrar åtminstone 1 gång annars tror inte mor på mig och jag blir arvlös) för seriöst förållande (alla väninnor har gift sig - och det ska jag också!)

Och här har vi två andra: Jag söker en seriös relation (mitt uppehållstillstånd går snart ut och jag har ingen lust att åka tillbaka) med en svensk man (äktenskap ett måste för att få ett uppehållstillstånd). Jag är från Sydafrika. Jag har ett bra jobb och liv (och är egentligen inte ett dugg intresserad av att dela det med dig - om jag inte var tvungen).

En tjej, 44 år, (klär mig alldeles för ungdomligt för min ålder - tänk kortkort och lite, lite för trånga kläder) söker en vän i samma ålder. Intr. djur, natur, promenader, shoppa, marknader, humor och kärlek. (egentligen vill jag nog inte ha en man utan en väninna - du kanske kan vara min "maninna" fast himla bra är det ju förstås om du skulle vara tjej...)

Män är lite mer rakt på sak - saxat ur "Man söker kvinna":

Jag är en svensk kille (har lite svårt för den svenska, frigjorda kvinnan - det här med uppluckrade könsroller förstår jag inte alls. Vad jag än gör så blir det fel, håller jag upp dörren är jag överbeskyddande och gör jag det inte är jag oartig), 48 år (oskuld), som vill träffa en tjej från Asien för ett förhållande (du får ett uppehållstillstånd om du sköter hem och barn- men när jag ledsnat på dig åker du ut). Hör av dig. (Snälla, kom igen då...?)

Bäst är ändå "Man söker man"-kategorin - där är det inga krusiduller...

Jag är en kraftig, 62-årig man, som söker en äldre man, helst feminin. (Vi kan leka Lasse Flinckman och Christer Lindarw)

Eller varför inte den här:Jag är en 50-årig kille, som är passiv, fräsch sådan. Söker en annan hs-kille, som är aktiv, för träffar, som kanske kan utvecklas till något mer (fast vi börjar med enbart sex). Du får gärna bo i Stockholms innerstad (alltid drömt om att bo där).

1 kommentar:

Anonym sa...

åhgudsåroligt! jag läser också kontaktannonser, bara för att jag tycker det är roligt..
allt gott!