fredag 29 augusti 2008

Lördagsgodis

Ja, så var det lördag igen och då är det ju lördagsgodis som gäller såklart. En liten skumbanan till Gustav och en punchpralin till kommando-mamman så är dagen räddad.

Godis är ju gott, det vet vi alla, men en sak har jag funderat på länge och det är det här:

När man köper lösgodis så köper man ju bara goda godisar, det kan ni väl hålla med om? Varför är det då bara äckliga godisar kvar på slutet?

Är det något nedärvt Lutherskt som vi inte kan frigöra oss ifrån? Det är ok att njuta av godiset, men inte för mycket för då ska man straffas med en läbbig seg råtta, eller en salmiakbalk. Det kan inte vara att man köper för mycket godis för det här fenomenet stöter jag på även om jag bara köper liiiite godis, det är fortfarande bara äckliga kvar på slutet. I en påse Gott&Blandat till exempel är det inte så, där slinker allt ner.

Och jag tror inte heller att det beror på att man köper för mycket av en sak för jag kan lätt äta en 100g chokladkaka (okej, jag erkänner en 200g Apelsinkrokant kan också slinka ner ...) så det måste bero på något annat.

Men vad? Hjälp mig!

Inga kommentarer: