fredag 29 augusti 2008

Tjackhoran

Ibland får jag för mig att jag ska vara väldigt pedagogisk och lära mina barn hur den här världen fungerar. Det kan gälla saker som att laga mat eller hur man skruvar ihop en bokhylla från IKEA men också hur man beter sig i olika situationer. Oftast är det här stunder som vi båda uppskattar och emellanåt tror jag att hon faktiskt verkligen har lärt sig någonting om hur den här världen fungerar.

Så när diskussionen om "dumma" kom upp för femtioelfte gången den morgonen bestämde jag mig för att det var dags att vara lite mammapedagogisk och tänkte att vi kunde öva lite på hur man kan säga om en kompis på dagis säger "dumma dig". Mitt überpedagogiska och fullständigt orealistiska, och faktiskt rätt idiotiska förslag, var att man kan svara "jag tycker om dig ändå". Övning ger ju färdighet som ni vet, så jag propsade på att Selma skulle säga "Dumma mamma!" och så skulle jag svara "Jag tycker om dig ändå!".

Nu tyckte inte Selma att det här var en toppenidé från allra första början, varför skulle hon behöva gilla någon som var dum mot henne? Att bara slänga ur sig en massa "Dumma mamma!" på morgonkvisten kändes tydligen inte helt rätt för henne så hon vägrade helt sonika och gick iväg för att göra några halsband istället.

I min pedagogiska iver hade jag helt glömt bort min extremt härmande dotter på 20 månader som snabbt snappade upp frasen och tillbringade resten av morgonen med att glatt förkunna "Dumma mamma!" till alla som ville lyssna - och resten också för den delen.
När vi så kom till dagis förklarade jag att om det blev många "dumma" idag så var det nog dessvärre mitt fel...

Vid hämtningen så får Pelle höra att dagis inte alls uppskattar att vi lär barnen att säga "dumma" när de arbetar med att få barnen att sluta upp med det. Ellie hade tydligen tillbringat hela dagen med att oavbrutet skandera "dumma Olga, dumma Olga, dumma Olga"...

Nåja, själv ser jag en viss humor i det hela och det gjorde även den fröken som tog emot barnen på morgonen men vi kanske ändå inte ska nämna för dagis att Pelle lärt Selma att säga "tjackhora"?

(Det här är ett äldre inlägg från min tidigare blogg)

Inga kommentarer: