måndag 19 januari 2009

Besiktning del 2

Det andra BVC-formuläret handlar om barnets språkutveckling.

Förstår ditt barn - utan att du samtidigt visar - en uppmaning som denna: "Hämta skeden på bänken i köket".

- Mamma, jag kollar på Dora. Du kan hämta själv, sa hon avmätt till svar.

Kryssar i att ungen förstår.




Talar ditt barn i meningar på minst tre ord. Ge exempel.


Ett axplock från de senaste dagarna:

- Mamma, jag har grön deg i mitt hår! Det hade hon. Mycket.

- Mamma, får jag klippa Gustav? Eh, nej.

- Det var inte jag, det var Gustav! Det tror jag inte Ellie för han ligger och sover.

- Jag städade badkaret i går - med toaborsten! Kunde du inte ha sagt det innan jag kröp ner i badet?

Känner du dig orolig för ditt barns språk och tal?

Inte så värst.

6 kommentarer:

Chrissan sa...

Visst känns det lite löjligt med det där formuläret!?
När vi väl var på BVC o BVC-tanten bad ungen hämta nåt så lutade han sig tillbaka o sa "det kan du göra mamma". BVC-tanten skrattade och sa att "ja nog förstår han allt"...
;0)

Jag skaffade mig en PT sa...

Jag tror ju att sådana barn kommer att gå långt som vuxna. Somarn kan de vara något av en utmaning... :-D

MorsanMia sa...

haha
härligt när man kan briljera

Petra C sa...

Jag skulle nog mer oroa mig för barnets aktiviteter än språket ;)

Anonym sa...

Oj, vad jag skrattade *S*
Lät som på vår bvc-koll då hon bad Hedda ge den lilla bilen till mig o att hon skulle behålla den stora. Hedda tittade misstänksamt på bvc-tanten o sen på mig. Sen på tanten igen o sen sa hon eftertänksamt att nej, mamma får den stora för hon är stor o jag tar den lilla för jag är liten!

Jenny sa...

Fast hellre som ni har det än som när jag va där och min M kollade genom henne med glasartad blick och såg ut som han va i trans. Vi fick ombesiktning.