lördag 3 januari 2009

Tricks of the trade

När man börjar jobba så tidigt att man åker med en av de första bussarna så skapas det snabbt en känsla av gemenskap bland kollektivtrafikanterna. "Här sitter vi som får samhället att fungera" ser alla ut att tänka. Det är vi som sitter här på bussen som tömmer era soptunnor, ser till att ni får post, en dagstidning och mat att köpa i affären. Inga finlirare som marknadsförare, omvärldsanalytiker eller civilekonomer - de vaknar senare.

När jag satt ensam i denna gemenskap kom jag att tänka på att det, i alla jobb, finns små knep man tar till för att slippa vissa saker. När jag jobbade på Ica Maxi en sommar undrade jag de första dagarna varför alla i personalen gick så jävla snabbt i butiken.

Sedan fattade jag att man var tvungen att gå jävligt snabbt för annars var det enda man hörde "Ursäkta...", "Var finns..." och ett evigt "Hallå! Jobbar du här?" och hade man en gång stannat kom man aldrig loss från kundernas klor.

På Posten lärde jag mig snabbt att det är roligare att sortera stora kuvert än små. Det roligaste var att "kasta klump" vilket betyder att man sorterar paket och brevbuntar genom att kasta dem i säckar - lite som basket. Sedan var det också bäst att sitta i brevresningen för på den tiden på Posten fick man gå hem så fort man var klar. Brevresningen var den första grovsorteringen av posten och därför blev man alltid klar först.

På Skopunkten lärde jag mig att personalrabatt på skor är en jävligt bra grej.

Nu när jag ska ge mig in i en ny bransch behöver jag veta fler tips och tricks så ge mig era bästa jobbtips!

12 kommentarer:

MorsanMia sa...

Jag jobbar på en skola då slipper man matlåda och har lätt att få ledigt över julen

Anonym sa...

Tycker att jag läst hela din blogg men jag måste ha missat något.. Vilket jobb har du på gång nu? Jag menar, så man vet vad man ska tipsa om! :o)

Anonym sa...

Men du, berätta mer omd ebattartikeln som du skrev om i min blogg. Jag blir ju jättenyfken!

Så du hoppade av lärarutbildningen? Det tänkte jag också en och annan gång. När jag tog examen var jag övertygad om att jag ALDRIG skulle jobba som lärare men efter några år ändrade jag mig.

Det behövs fler nytänkare i skolans värld, jag tycker du verkar höra till den skaran! =)

Vilken bransch är det nu du ska in i?

Kram,
AnnaSv

Bubbel i vardagen sa...

Att jobba som taxichaffis gör att man har enorm frihet. jag jobbade som det i flera år. Var t.o.m egen, alltså hade egen bil. Det, i särklass, roligaste jobb jag någonsin haft. Taxi020, du känner säkert till det. Även om det har så dåligt rykte. Lycka till på nya jobbet, vad det nu är!

Äjj-Käjj sa...

Jag åker kollektivt - alltså är jag. Jorå, välkänt citat.

Jag skaffade mig en PT sa...

Jag har inget jobb på gång - än. Först ska jag läsa till "Kommunikations- och marknadskoordinator" men om ett år är jag klar och ska ge mig in i kommunikationsbranschen och marknadskoordinera lite.

Debattartikeln finns att läsa här: http://www.skolvarlden.se/Article.jsp?article=2846

Anonym sa...

Intressant debattartikel. Fick du någon respons på den?

Kram,
AnnaSv - som undrar vad man egentligen gör när man marknadskoordinerar kommunikationsbranschen. ;)

Jag skaffade mig en PT sa...

Annasv: Jag återkommer om ett år och berättar vad det är en koordinator egentligen gör ;-) Men det låter flashigt i alla fall!

Efter publiceringen har det ringt lärare från hela landet till mig. De är uppgivna, arga och ledsna och även om de trivs med jobbet i sig känner de en stor uppgivenhet inför arbetssituationen.

Anonym sa...

Jag förstår de lärare som du berättar om. Fast det värsta är ändå att vi lärare tycker att vårt jobb är så viktigt att vi fortsätter att ställa upp och ge allt utan att få "något" tillbaka. För elevernas skull.

På så sätt blir det inga förändringar...

Lycka till med dina studier, förresten!

Jenny sa...

Jag har sommarjobbat på pensionärshem en sommar. Där fick jag lägga pensionärernas hår eftresom jag skulle gå frisörlinjen på gymnasiet efter sommaren.Alltså kan du jobba på panchishem och kordinera dem eftersom du ska bli kordinator sen.

The gemini sa...

Mitt trick OCH tips måste bli att börja TACKA NEJ till jobb!
Bra va!?!

Jag skaffade mig en PT sa...

Annasv: Lärare är nog den mest plikttrogna yrkesgrupp jag känner till!

The Gemini: Ah, men jag vill ju ha pengarna...