torsdag 8 januari 2009

VAB

Japp, i dag har jag vabbat igen. Den ofrivilligt lediga dagen har jag därför ägnat åt att ta hand om hem och hushåll. Och den sjuka dottern förstås.

Den sjuka dottern var dock tillräckligt frisk för att ge sin ömma moder befallningar à la "Hämta den.." och "Nej! Inte den! Den!" så en dag på jobbet kändes som det lugna alternativet.

Men lite hushållsarbete fick vi gjort. Vi har vikt tvätt. Tydligen viker jag den helt fel så Selma kände sig tvungen att ge mig en lektion i tvättvikning.

- Först lägger du tröjan så här, inledde hon väldigt långsamt och övertydligt samtidigt som hon demonstrerade hur tröjan skulle ligga.

- Sedan tar du ärmarna och lägger dem som om de är kissnödiga, fortsatte hon fortfarande besvärande långsamt och la tröjärmarna i kors på varandra.

- Sedan viker du upp tröjan så här, avslutade hon.

- Okej, men jag brukar göra så här sa jag och vek snabbt som en iller ihop en tröja. Tvättvikning är inte min favoritsport så jag gör det gärna snabbt. Dessutom brukar jag sällan vika tvätten. Den hamnar oftast i en hög i klädkammaren där man får rota fram det plagg man vill ha för dagen.

Selma tittade ogillande på min vikning och deklarerade högt att jag hade gjort fel. Efter ytterligare en oändligt långsam demonstration av tröjvikning fick jag så prova igen. Nu med ett godkänt resultat. Efter ett par lyckade vikningar bestämde sig Selma för att det var dags för en paus. För henne - inte för mig.

I morgon får hon gå till dagis.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jag gillar ditt klipp ur ordboken överst! Wahaha...

Jenny sa...

Ha ha ha!!!HAHAHA!!!!Haha!!!Så jävla roligt!Så här låter jag oxå när min man viker tvätten!!!Ha ha!!Det är därför jag kommer att bli skickad till skolan imorgon I suppose.

Bubbel i vardagen sa...

Hahaha... sååå underbart!!