torsdag 8 januari 2009

Rutiner

Rutiner är bra. Vi har rutiner för det mesta från läggning till matdags och det underlättar verkligen för vår familj. Det blir inga överraskningar utan barnen känner sig trygga med att de vet vad som ska hända och när det ska hända.

Sovrutiner:

Gustav somnas först av barnen, oftast i vaggas han i pappas trygga famn till ljudet av Dolly Partons ljuva stämma. Efter det är det dags för Selma och Ellie som vägrar somna i sina sängar. En diskussion bryter ut som undantagslöst leder till att jag hamnar på den stenhårda skarven i dubbelsängen med ett barn på vardera arm. Sedan ska jag killa barnen och sjunga "Trollmor" och "Lille katt" tills de har somnat. Jag somnar oftast först.

Runt midnatt kommer så Gustav gåendes till oss och väcker snabbt sina syskon genom att kärvänligt klappa på deras ögon. Medan jag somnar om tjejerna tar Pelle med sig Gustav och somnar honom på soffan medan han själv kollar på film på Canal + och försöker få mer än 5 timmars sömn den natten.

Matrutiner:

Medan jag lagar den näringsriktiga maten springer barnen runt mina ben som svältande hundvalpar samtidigt som de undrar när det "är klaaaaart?". Sedan sätter vi oss lugnt till det dukade bordet. Först upptäcker jag att det saknas glas så det hämtar jag. Pelles bestick har oftast rymt så han hämtar nya. Gustav har visst inte fått en tallrik så den hämtar Selma och till sist upptäcker vi att det inte finns några skedar att ta maten med. Det brukar inte hindra Gustav som oftast redan har börjat förse sig med käk.

Selma och/eller Ellie bryter sedan ihop för att de fått fel färg på besticken. Under tiden passar Gustav på att förse sig med mer mat. Mycket mat.

Efter två tuggor blir Selma alltid bajsnödig och berättar det högt och tydligt så att ingen kan undgå det. Hon brås nämligen på sin far.

Gustav äter alltid duktigt. Han är bara liiite klumpig och "råkar" ofta välta gaffeln halvvägs till munnen. Efter halva måltiden brukar han dock tycka att jag äter lite dåligt så då bär han med sig sin tallrik till min plats och sätter sig demonstrativt i mitt knä. Sedan blir jag matad. Oavsett om jag vill eller inte.

Rutiner är verkligen toppen!

6 kommentarer:

Äjj-Käjj sa...

Ja, det är en jäkla tur att man har rutiner. Tänk vad rörigt det vore annars..

( min 4-åring blir också alltid bajsenödig efter 2 tuggor och måste gå mitt i maten. Det är nog den rutinen jag HELST skulle vilja byta ut mot annat )

Jag skaffade mig en PT sa...

För oss är det nog nattsömnen som skulle behöva ändras.

Ibland tar vi tag i det men det brukar gå sådär...

Jenny sa...

Guuud vad roligt!men jag orkar inte ens skratta för jag är deppig för jag har rutiner för min skola och jag är dålig. I skolan. Och som människa. Godnatt.

Jag skaffade mig en PT sa...

Flygvärdinnan: Du kan omöjligt vara dålig som människa! När ditt spritlöfte är över ska jag komma och underhålla dig.

Äjj-Käjj sa...

Ja, nattsömnen är ju rätt viktig har jag förstått. För oss funkar det smidigt som fasen. *duckar*

Men Flygvärdinnan! Dålig som människa!? INTE du, du är en fin, glamourös och duktig människa!

Petra C sa...

Rutiner är bra. Bra att ni har rutiner. Fast de kanske inte är så bra. med det menar jag rogivande ;)
Det där med röran vid matbordet känner jag igen såååå väl.