tisdag 2 december 2008

Men ta reda på fakta då!

Pelle berättade häromdagen att han chattade med en kompis vars sambo är mycket, mycket höggravid.

- De ska snart in och föda! sade han.

- Jaha?! Oj, vad spännande. Hur långt mellan värkarna är det? Eller har vattnet gått?

- Vattnet har inte gått i alla fall.

- Men har hon värkar då? undrade jag.

- Jag vet inte.

- Men du sade ju att det var dags att åka in snart? undrar jag lite förvirrat eftersom jag vet hur sugna förlossningen är på att ta emot blivande mammor som inte är i aktivt förlossningsarbete.

- I fredags hade de varit hos barnmorskan som hade sagt att de nog inte skulle tillbringa helgen hemma.

- Men har hon värkar nu då?

- Ingen aning.

- Men, då ska de väl inte åka in snart?

- Jo men det är ju inte så lång tid kvar! upprepade han exalterat. (Nu kommer Pelle att protestera mot att jag skriver att han var exalterad men han var det...)

- Nä men det kan ju vara dagar kvar innan något händer! Hade slemproppen lossnat då? Hade magen sjunkit?

- Ingen aning.

Varför kan inte män ta reda på väsentliga saker?

Om det rör sig om förlossningar så vill vi med-mammor veta exakt värklängd,värkpaus, slemproppens status, profylaxandning/inte, EDA/inte, pinsamma minnen av lustgas och så vidare. Inget "öh, det händer nog snart..."

Skärpning!

3 kommentarer:

moi sa...

Haaaaaaaahahahahaha, jag kan inte annat än att hålla med!!
Jag undrar lite hur de tänker... eller mycket om jag ska vara ärlig ;)

hönsmamman sa...

Exakt, dom är värdelösa på att ta reda på rätt saker. Hittat en rolig sida www.bbhumor.se

Trileia sa...

Glöm inte livmodertappen!! Ingen förlossning bör starta utan självfistning. Det har jag läst nånstans.