fredag 26 december 2008

Vad fan menar du egentligen?

Jag kan se genom fingrarna när det gäller de flesta sär- och felskrivningar som sjuk syster, dem när det ska vara de och så vidare men ibland undrar jag hur en del tänker...

Hur ser en människas världsbild ut när han/hon skriver så här:

Han råkade ut för en oprovosorisk misshandel. Till skillnad mot en som inte är provisorisk? Vad tänker de när de hör att till exempel lagningen är provisorisk? Drar de paralleller mellan misshandeln och tandlagningen då?

Fluorsocker Låter mums... Eller tror man att fluorsockret, till skillnad från strösockret, är bra för tänderna och att man därför har det i tandkräm?

Men min nyfunna favorit är ändå:

Han vill alltid dromedera mig - Eh, vad ville han sade du? Dromedera... vad kan det vara? Är det någonting sexuellt kanske (som sagt jag har tre barn - jag har inte sex...) som jag inte vet vad det är? Jaha...dominera menar du! Ah det är ju något helt annat! Eller är det kanske domdera?

4 kommentarer:

Anonym sa...

O herregudars skymning så jag gillar din blogg o det du skriver.

O tänk så himla bra det passar in att jag får läsa det här just idag. Vi talade nämligen om språkpoliser idag på jobbet. Vi var fyra personer närvarande o tre utav oss ÄR språkpoliser. Den fjärde sa sig hata just språkpoliser men det tog vi ingen hänsyn till... hahaha

Det är ju klart som korvspad (o det är ju jävla klart???) att det har betydelse hur man skriver. Kan ju vara skillnaden mellan liv o död faktiskt.

Finns ju exempel på hur man kan få samma mening att få två olika betydelser bara genom att sätta kommatecknet på olika ställe.
"Benådas, ej avrättas" eller "Benådas ej, avrättas"

Anonym sa...

Floursocker kanske är något man ska testa i nästa sockerkaka, det borde väl bli nyttigare då. ;)

Trileia sa...

Meh, du ska alltid hålla på och dromedera! Och kamela. Och krokodila.
Jobbigt om man säger Alligatorer istället för allegorier. Eller algoritmer. Eller Ally Mcbeal.

Anonym sa...

Åh, så härligt att jag hittat hit.. En till som älskar ord!! ;o) Jag hatar, ja hatar.. när folk inte använder orden Risk och Chans på rätt ställe.. "chansen är stor att få cancer".. njae..