onsdag 17 december 2008

Rotfyllningen och jag

I dag har jag överlevt en rotfyllning. Att göra en rotfyllning är ungefär lika roligt som det låter - speciellt för tandläkarrädda människor som jag. Eller - egentligen är jag inte rädd för tandläkaren (henne skulle jag nog kunna brotta ner närsomhelst) utan det som tandläkaren gör - rotfyllningar och liknande.

För er som inte har gjort en rotfyllning än så kan jag berätta att det tar väldigt, väldigt lång tid. Först ska det borras och rensas och filas och rensas och filas och rensas och filas och sköljas och fyllas - fast bara provisoriskt - innan man får vänta ett par veckor för den riktiga fyllningen.

Sedan ska man betala och det är inte heller kul.

Jag har mycket aktivt undvikit allt vad tandläkare heter i ungefär sexton år - så innan jag gick till tandläkaren trodde jag att:

1) Jag skulle få så mycket skäll för att jag inte hade gått dit på evigheter att jag skulle börja gråta.

2) Jag skulle behöva dra ut alla tänder omgående - utan bedövning. Jag skulle vara 34 och tandlös.

Nu fick jag inte skäll av tandläkaren alls och jag behövde inte dra ut några tänder heller. Jag hade bara två hål - förutom rotfyllningshelvetet - att åtgärda. Den första är redan klar och den andra ska jag åtgärda i morgon. (Lägg gärna märke till hur jag använder "åtgärda" i stället för att "borra"...)

Efter det ska jag kasta mig djupt ner i bloggträsket igen men nu måste jag profylaxandas så att jag hinner förtränga rotfyllningen innan tandläkarbesöket i morgon.

Annars "glömmer" jag nog att gå av bussen i morgon.

7 kommentarer:

Äjj-Käjj sa...

Oh, god. Stackars, stackars kvinna! Men sök tröst hos Burhönskillen, han har genomlidit detsamma. Och överlevt. En solskenshistoria.

Jag skaffade mig en PT sa...

Stackars Burhönskillen. Skönt att höra att det finns fler överlevande. Jag funderar på att starta en stödgrupp med massor av *styrkekramar*

Eller så räcker det med en låda vin.

Västgötskan sa...

Nej, kul är det INTE! Been there, done that (tyvärr)...
Hoppas det går bra för dig.

Bodil sa...

Ujuj, det låter inte kul! Inte! Jag har inte varit hos tandläkaren på evigheter, trots att jag misstänker att jag har ett hål långt bak, men så länge jag inte lider av det jättemycket så går jag INTE dit...

Äjj-Käjj sa...

Tänk vad vin OCH Styjkekjamaj skulle göra för världens tänder!

moi sa...

Ojojoj, jag känner med dig!
Visserligen är jag förskonad från rotfyllningar (tack tack tack!) men med fem tandläkarbesök den senaste månaden så förstår jag ungefär din känsla. Usch!

När du är klar med detta får du unna dig något! =)

Anonym sa...

Usch....bara ordet rotfyllning ger rysningar. Jag har faktiskt klarat mig undan från den tortyren, men det blir säkert min tur också en dag. ;)